Vietnam, Da nang & Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Lina en Tamara - WaarBenJij.nu Vietnam, Da nang & Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Lina en Tamara - WaarBenJij.nu

Vietnam, Da nang & Hoi An

Blijf op de hoogte en volg Lina en Tamara

07 Augustus 2012 | Vietnam, Hội An

Hoi hoi,

Op 3 augustus zijn we aangekomen in Da Nang. Vietnam is weer een heel ander land. Da Nang is de derde grootste stad van Vietnam, maar het is allemaal erg kleinschalig (stuk kleiner dan Breda). Het is er ook helemaal niet toeristisch en daarom werden we soms erg aangestaard en ze spraken daarom ook nauwelijks (onverstaanbaar) Engels. Overal rijden scooters die voortdurend naar elkaar toeteren en de geldeenheid is een kwestie van een hoop nullen eraf halen ( 1 euro = 25.000 Dong).

We hebben onze Kuala Lumpur hotel-zoek-methode hier weer toegepast door een hotel binnen te stappen dat er slecht uit ziet aan de buitenkant. Van binnen was het weer een prima hotelletje voor een goede prijs! De jongens van het hotel hebben we nog een paar woorden Engels geleerd, dus zijn nog goed maatschappelijk bezig ook. We zijn de tweede dag achterop de (taxi) scooter naar het strand geweest. Het is hier heel normaal om alles op de scooter te doen. Mensen gaan met hele gezinnen op een scooter, het record staat nu op twee ouders met vier kleine kindjes! 's Avonds hebben we aan het strand makreel gegeten. Lina wilde eerst een ander onbekend soort vis, maar toen dit grote beest levend (spartelend in een bakje) werd voorgesteld, besloot ze toch maar voor een makreeltje te gaan die rechtstreeks op haar bord kwam. Gelachen hebben we wel! Vietnam staat bekend om zijn koffie. Deze is heel sterk en wordt koud (met een ijsklont) geserveerd met een kopje koude, slappe thee ernaast. Erg lekker!

De volgende dag zijn we achterop de motor naar de Marble mountains gegaan, bestaande uit verschillende kleuren marmer. Deze hebben we in de bloedhitte beklommen, het is hier iedere dag 36 graden! Na een duik in de zee om af te koelen zijn we verder gereden en aangekomen in Hoi An. Hoi An is een klein, schattig stadje met overal tailor shops. We werden daar dan ook meteen gedropt om een kledingstuk op maat te laten maken. Voor Tamara een zwart colbertje en Lina koos voor een blauwe winterjas. Alles moest snel en je kon niet even rustig bedenken wat je wilde hebben, maar toen het de volgende dag klaar was, waren we er gelukkig wel blij mee. Om op onze sportieve toer te blijven hebben we een fiets gehuurd en zijn we daarmee 5 km naar het strand gefietst. Ze rijden hier wel weer gewoon rechts (in tegenstelling tot Thailand en Maleisie) dus dat ging allemaal goed. Natuurlijk zijn hier ook super veel verkopers. Ze dragen van die typische Vietnamese punthoedjes en dikke vesten en sokken allemaal om maar niet bruin te worden. We krijgen ook veel complimenten over onze figuurtjes (die hetzelfde zijn als die van hun), ogen, wimpers, haren en huidskleur. Ze willen hier allemaal wit zijn, omdat dit betekent dat je een goede baan hebt. Onbegrijpelijk hoe ze het in die kleding vol kunnen houden met deze warmte!

We hebben een kookles Vietnamees eten gehad gisteravond. We zaten in een groepje met nog vijf Engelsen. We hadden een hele lekkere salade gemaakt met beef (en tofu), makreel met lemongrass in bananenblad en natuurlijk Vietnamese loempia's! Iedereen kreeg taken om dingen te snijden, raspen en meppen (sjalotten). Daarna werd het allemaal in gangen gereserveerd en hebben we genoten van ons eigen gemaakte eten. Ook kregen we nog Wonton en White rose, dat waren geheime recepten van de chef. De andere recepten hebben we meegekregen. Ook hebben we natuurlijk even het Vietnamese bier gekeurd en zijn tot de conclusie gekomen dat Saigon het lekkerste bier is.

Vanavond vertrekken we met de nachtbus naar Na Thrang. Daar gaan we een paar dagen naar het strand, want zoals jullie ook in de reacties schrijven doen we hier erg veel (leuke dingen ;))! De nieuwe dingen blijven ons elke keer weer verrassen en we proberen zoveel mogelijk van het land en de cultuur te zien.

Liefs,
Lina en Tamara

Ps. Niet alle foto's zijn hieronder te zien, de laatste paar vallen weg. Dus je kunt beter aan de linkerkant onder de knop 'foto's' kijken voor het gehele overzicht.

• 07 Augustus 2012 - 09:38

Ursula:

Hallo meiden!
    ik blijf genieten van jullie avonturen! Ik kijk trouwens al uit naar al die Vietnamese maaltijden die je ons in de toekomst voor gaat zetten..... Al begrijp ik dat bij jullie ook al heimwee bestaat naar de ouderwetse Nederlandse maaltijden en een lekkere boterham kaas. Geniet er nog maar van daar want de tijd gaat snel....

• 07 Augustus 2012 - 11:57

Anne-lotte:

Oeeeeh, klinkt goed zeg!

Die recepten mag je zeker eens voor ons klaar maken op de roomies maandag avond! X

• 07 Augustus 2012 - 15:33

Rianneke:

Hey,

Leuk om een keer jullie verhalen te lezen! Wel grappig dat de derde grootste stad daar kleiner is dan
    Breda ;) en niet zo handig dat ze daar bijna geen Engels spreken.. Was het motorrijden nog leuk? Op
    de foto's zag het er wel leuk uit in ieder geval en de marble mountains lijken me ook mooi! Wel ongelooflijk dat
    ze daar zoveel warme kleding dragen als het zo warm is! Leuk dat je jullie echt zo'n kookles hebben gehad! Mis je het eten van thuis niet? Dat had ik al na 2 weken en jullie zijn echt veel langer weg ;)
    Veel plezier nog!

Xx Rianneke

• 07 Augustus 2012 - 18:04

Carolien:

Hey Tamara & Lina!!

Wauw echt superleuk om jullie ervaringen te lezen, wat maken jullie toch veel mee :) Heel veel plezier nog daar, geniet er samen maar van, want als je het leuk hebt vliegt de tijd he :D !!

Liefs, xx

• 07 Augustus 2012 - 18:40

Monique:

hey meiden, wat een leuke foto's. Tamara toch nog een leuke vent aan de haak geslagen :) Grappig een kookles!! Welke maandag eten we bij jou? xx

• 07 Augustus 2012 - 22:25

Marlies:

Hallo Lina en Tamara,

Het blijft genieten om jullie verhalen te lezen. Ik heb wel gelachen om het verhaal van de vis. Geweldig de beschrijving van kleding laten maken.
    Lina ik kan je verder niet bereiken daarom even zo via deze weg. Wij zijn nu op de camping. Is een mooie camping omgeven door bergen. We hebben mooi weer. Yara amuseert zich goed en Geert en ik hebben het ook prima naar onze zin. We zijn aan het overwegen om te gaan parapenten.Ook spannend door de lucht vliegen als een vogel. Morgen gaan we een fiets huren en langs het meer fietsen naar Anecy toe.
    Lieve meiden geniet de weken die jullie nog te gaan hebben.
    Lieve groet voor Tamara en een dikke kus en knuffel voor Lina
    Mama Van Lina

• 08 Augustus 2012 - 02:36

Tamara:

Rianneke, het motorrijden was leuk, lekker windje door je haren, maar hij ging helemaal niet hard hoor. Ze heetten dan ook 'easy riders' ;) jaaa ik mis kaas!! En verder ook steeds meer andere dingen. Had je al snel genoeg van de kebab? Hihi
    Monique: hahahaha! Schattig istie he :p jaa ik hoor het alweer, ik mag aan de bak als ik terug ben!
    Dank jullie wel allemaal, we gaan zeker ook de laatste 2 weekjes nog even goed genieten!
    Xx

• 10 Augustus 2012 - 15:44

Joëlle:

Hee Lien en Tamara,

Jullie hebben de afgelopen weken echt al veel gezien en gedaan. Ontzettend leuk om te lezen, het geeft echt een beeld van hoe het in die landen aan toe gaat. Al helemaal met de foto's erbij.
    Geniet nog van de laatste weken en ben benieuwd naar alle verhalen als je terug bent (Lien).

Liefs Joëlle

• 12 Augustus 2012 - 09:45

Erik De Bruin:

Mooie verhalen, helaas heb ik pas sinds kort jullie site ondekt.
    Ben benieuwd naar het volgende deel.
    Geniet ervan.

Erik (Finland)

• 12 Augustus 2012 - 14:07

Anne:

klinkt leuk allemaal!Krijg ook zin om er eens rond te snuffelen!
    Nog veel plezier daar!
    groetjes Anne

• 06 Maart 2015 - 10:42

Mayra :

Hoi Lina en Tamara,

Wat leuk om jullie verhaal te lezen. Ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Mayra Hulsink en ik studeer op de NTHV in Breda. Ik doe op dit moment een onderzoek naar de regio Danang Vietnam. Ik ben op zoek naar bijzondere verhalen binnen Danang. Ik was benieuwd of jullie mij daarbij willen helpen.

Daarnaast moet ik ook mensen interviewen die in Vietnam geweest zijn, ik kon uit jullie verhaal lezen dat jullie ook in Breda wonen, klopt dit?

Ik zou graag met jullie in contact willen komen.

Groetjes, Mayra Hulsink